Skip to content

Harry Potter magin

juli 13, 2011

kommentarer vid premiärenIkväll ska jag på premiären av sista filmen Harry Potter och dödsrelikerna del 2 och både böckerna och filmerna har varit magiska för mig och mina döttrar. När Harrys stav bröts var jag och min dotter nedstämda i veckor. Den fick en sådan symbolisk betydelse kring att inte kunna utveckla sig själv. Expressen har en ledare Harry Potter & dumskallarna där de på ett utmärkt lyfter fram vilka kraftfulla paralleller till vårt vanliga samhället J K Rowlings gör och vilka perspektiv det öppnar. Jag håller inte med Expressen om att det här innebär ett försvar av Harry Potter hobbykurser på högskolenivå. De riktiga dumskallarna är de som inte förstår hur mycket samhällskunskap, litteraturkunskap, …. det behövs för att göra något tillräckligt bra på högskolenivå av en Harry Potter analys.

No comments yet

Kommentera

