Hoppa till innehåll

Klämda skolledare

april 24, 2012

det dags för lite syrligheterI debattartikeln Bättre skola kräver mer än kontroll så tar företrädare för skolledarna upp den klämda situation rektorer mfl upplever och att rektorer inte orkar många år utan blir utbytta ganska snabbt. De riktar förstås sin kritik mot staten och menar att staten inte förser skolledare med den struktur som behövs för att dessas arbete ska vara rimligt utmanande. Att de skulle rikta sin kritik mot huvudmannen, kommunen (SKL) som är de som sätter deras lön är väl inte naturligt. För en utomstående framstår det däremot som självklart att huvudmannen har ansvar för den organisationella strukturen som ska stötta och göra rektors arbetsuppgifter rimligare. Att huvudmannen missköter detta och istället går in och petar i intern organisation, undervisningsmetoder etc. är inte någon ursäkt som gör att det går att skylla på staten i detta fall. Huvudman är huvudman och ansvarig för en bra organisation somt stödjer rektorn i  rektorns uppgift.

About these ads
10 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalänk
    april 25, 2012 6:47 f m

    Jan!

    Staten kräver att rektor skall vara pedagogisk ledare, medan kommunen ställer krav på rektor att han skall sköta ekonomi och administration. 2011 skärpte staten kraven på rektor som pedagogisk ledare och h*n skall numera även ”utbilda” lärarna så att de blir effektivare.

    Det är naturligtvis helt omöjligt för en rektor att fylla dessa uppgifter. Han har inte tillnärmelsevis det kunnande eller den erfarenhet som behövs och han är inte ens närvarande där undervisningen sker. De kommuner som tagit ifrån rektor hans administrativa uppgifter och överfört dem till en för alla skolor gemensam administration med utbildat folk har både fått en effektivare administration och kraftigt sänkta kostnader.

    Rektorerna måste ersättas av proffesionellt och kunnigt folk som lektorer, utbildade administratörer och ekonomer. rektor klarar inte sina uppgifter utan bryts ned.

    • april 25, 2012 4:05 e m

      Du pekar ut denna organisationella omöjlighet som ligger i den rektorsroll som skapats. Att vara en politiker, en superadminstratör och en pedagisk ledare för ett brett spektrum är en utmaning som heter duga. En huvudman som skötte sitt arbete skulle rättat till denna omöjlighet för länge sedan.

      Kommunerna ska ha en rent löjlig hackordning där skolchef inte ska tjäna mer än andra förvaltningschefer, gymnasiechef mindre, rektorer mindre och lektorer etc. som du efterlyser ska tjäna ännu mindre. Ett scenario som gör det omöjligt att få tag på en pedagogisk ledare med tillräcklig kaliber. Suck!

  2. Göran Tullberg permalänk
    april 26, 2012 6:32 f m

    Jan! Du har rätt som vanligt.

    Förra veckan såg jag att regeringen har satt upp avbyråkratisering som ett mål för skolan, men det är enklare att säga tulipanaros än att göra en.

    • april 26, 2012 9:33 f m

      Även om Jan Björklund har fått synas mycket så känns det som att han blir ytterligare en av raden av utbildningsministrar med ytterst liten möjlighet att påverka skolan. Regeringens mål om avbyråkratisering av skolan är något som de inte har möjlighet att påverka. Jag tror att lokala småpåvar med liten kompetens njuter alldeles för mycket av att ”delegera” ytterligare något dokument för att det ska bli några förbättringar.

  3. april 26, 2012 9:52 f m

    Tipsar om denna artikel: http://www.lararnasnyheter.se/chef-ledarskap/2012/01/24/dokumentation-isberg-forskolans-skolans-vardag. Bra genomgång av det juridiska läget kring pedagogisk dokumentation.

  4. Göran Tullberg permalänk
    april 26, 2012 2:17 e m

    Tack Fredrik!

    Det finns inget sagt om vilka chefer som skall tvingas läsa all denna dokumentation eller vad de skall göra med den. Papperskorgen?

    Vem kontrollerar att det som skrivs ned stämmer?

    Kontroll, kontroll
    är skolans paroll
    Låt oss göra honnör
    för var kontrollör
    Dokumentation
    ger hjärnkondition
    Stora travar
    blir lärargravar

    • april 26, 2012 2:36 e m

      För att tala klarspråk: Ingen kommer läsa all den dokumentation som vi skriver. I bästa fall är kanske en tiondel av vad vi skriver användbart. Den här dokumentationshetsen är en förklaring till sjunkande resultat i skolan och inte bara till resultatet utan också sannolikt till sämre kvalitet i processen fram till resultatet.

      • april 26, 2012 7:20 e m

        När jag jobbade på Ericsson så brukade vi prata om WRITE-ONLY dokument för sådant vi skrev för att någon hög chef skulle ha ryggen fri.

  5. Göran Tullberg permalänk
    april 26, 2012 3:20 e m

    Fredrik! Jag gillar ditt klarspråk!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: